Familiebedrijven verliezen hun aantrekkingskracht onder hoogopgeleide jongeren. Van de ondernemerskinderen is slechts een gering deel bereid het bedrijf van hun ouders over te nemen. Daarmee doemt voor veel ondernemers een opvolgingsprobleem op.

In Nederland is slechts 1,7% van de afgestudeerde twintigers bereid direct na de studie in het bedrijf van de familie te stappen. Internationaal is dat 3,5%. Na vijf jaar neemt die bereidheid wel iets toe, maar de interesse van de kinderen blijft met 4% marginaal. Zij voelen er weinig voor ‘om in een gespreid bedje te stappen’. Dat blijkt uit onderzoek van EY en de universiteit van St. Gallen in Zwitserland. Het advies- en accountantskantoor EY heeft een internationaal onderzoek laten uitvoeren onder duizenden afgestudeerden aan een hogeschool en universiteit. In Nederland deden 3100 studenten mee aan de enquête, met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. In totaal deden er 34.000 studenten mee.

Management Team, www.mt.nl, 8 januari 2016

 

*Zie in dit kader ook het Blog ‘Opvolgingsintentie door betrokkenheid’.